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Simulation based design and development of autonomous underwater vehicle IMGAM
IMGAM (Intelligentes Monitoring von Gasaustritten im Meer, English: Intelligent monitoring of gas emanations in the ocean) is a project supported by the German Federal Ministry of Economics and Technology to build an autonomous system for gas flare detection, localisation and sampling in deep sea environment. In addition to today’s standards for AUV operation, IMGAM employs so called sensor reactive behaviour to react to the unpredictable nature of underwater gas flares. Such behaviour has an inherent risk of »wrong« decisions, which could culminate in the loss of the vehicle. Care must therefore be taken to ensure a thorough understanding of how the vehicle reacts to external stimuli and to its own actions. For highly complex systems, such understanding can best be achieved by extensively measuring or estimating the performance of all known subsystems and by combining these into a simulation model, which can then be used for development and testing of control- and autonomy algorithms. Extensive tests made it possible to identify risks and necessary system improvements long before the first metal was cut.
AUV | gas sampling | sensor reactive autonomy | system identification SYSID | hybrid AUV/ROV
- Ausgabe: HN 106 Seite: 20–24
- DOI: 10.23784/HN106-03
- Autor/en: Max Abildgaard
Das Binnenschiff als Messplattform – Automatisierte Erfassung von Sohlhöhen und Strömungsgeschwindigkeiten im laufenden Schiffsbetrieb
Die von der EU ab dem Jahr 2020 geplante Verschärfung von Grenzwerten für den Schadstoffausstoß in der Binnenschifffahrt erfordert technische Maßnahmen und eine energieeffiziente Navigation zur Minderung des Treibstoffbedarfs und der Luftschadstoffemissionen. Im Rahmen eines EU-Vorhabens wurden von der Bundesanstalt für Wasserbau (BAW) Karlsruhe mehrere Binnenschiffe mit Sensorik zur Erfassung und Übertragung georeferenzierter Sohlhöhen und Strömungsgeschwindigkeiten sowie von Motor- und Verbrauchsdaten ausgestattet. Die Bewertung von Machbarkeit und Aufwand für die Installation und den Betrieb der Messtechnik ist Gegenstand dieses Beitrags. Erste Auswertungen haben gezeigt, dass die hochgenaue Erfassung und Übertragung aktueller Strömungsdaten und Sohlhöhen im laufenden Schiffsbetrieb vielversprechend ist.
ADCP | Strömungsmessung | Echolot | Peilung | Binnenschiff
- Ausgabe: HN 106 Seite: 14–19
- DOI: 10.23784/HN106-02
- Autor/en: Andreas Orlovius, Anne-Christin Schulz
Physik biologisch besiedelter Meeresböden
Die benthische Biologie hat großen Einfluss auf den Einsatz von Systemen, auf Methoden und Arbeiten. Mehrere Faktoren erschweren oder verhindern gar die umfassende Betrachtung des Meeresbodens aus Sicht der Physik für die operative Nutzung. Die Bio- und Geowissenschaften stehen vor einer großen Herausforderung. Gefragt sind interdisziplinäre Strategien, um Fortschritte zu ermöglichen. Das Ziel muss eine einheitliche Beschreibung des Meeresbodens sein, die es erlaubt, bessere Vorhersagen für Versandungsprozesse, Schallausbreitung, Sedimenttransport oder Ökologie zu treffen, um die Meere besser zu schützen und besser zu nutzen.
Benthos | Biologie | Geowissenschaften | Wasserschall | Modellierung | dominierende Art | generische Art | One Bio-Geo Seafloor
- Ausgabe: HN 106 Seite: 8–13
- DOI: 10.23784/HN106-01
- Autor/en: Thomas Wever, Chris Jenkins
In memory of DVW President Prof. Dr. Ing. Karl-Friedrich Thöne
Since the »Declaration of Bremen« (»Bremer Erklärung«) from 2008 the geo societies DVW (German Society for Geodesy, Geoinformation and Land Management) and DHyG (German Hydrographic Society) are friendly connected. On 15 July 2016 the President of the DVW Prof. Dr. Ing. Karl-Friedrich Thöne died unexpectedly at the age of 59 years. At a deeply moving sea burial off the island of Föhr we said farewell.
- Ausgabe: HN 105 Seite: 62
- DOI: 10.23784/HN105-14
- Autor/en: Hagen Graeff
The liberated organisation
The IHO has been working on organisational changes for several years. During the 3rd Extraordinary International Hydrographic Conference (EIHC) in 2005 and the International Hydrographic Conference (IHC) in 2007, the constitutional documents were approved in the meeting but they needed support by 48 member countries. As this now has been reached, changes will be made, entering into force on 8 November 2016.
- Ausgabe: HN 105 Seite: 60–61
- DOI: 10.23784/HN105-13
- Autor/en: Mathias Jonas