The influence of the Elbtunnels on the Elbe riverbed
Investigating scour effects around the Old and New Elbtunnels and exploring potential contributing factors

Hydrographic surveying plays a critical role in ensuring maritime safety and navigation by providing essential data on underwater topography and seabed conditions. This study examines the scouring effects around the Old and New Elbtunnels in Hamburg, Germany, using high-resolution bathymetric mapping, sub-bottom profiling, water velocity measurements and riverbed sediment analysis. The results reveal significant scour around the Old Elbtunnel, with erosion depths reaching 1.5 metres. In contrast, no evidence of scouring was found near the New Elbtunnel. Sediment analysis showed that areas with sand and silt, particularly downstream of the Old Elbtunnel, were more prone to erosion. The findings highlight the combined impact of tunnel protrusion above the riverbed, sediment type and hydrodynamic conditions on scour development. The study emphasises the importance of long-term monitoring to assess and manage these effects for maritime operations.

scouring effects | scouring | Old Elbtunnel | New Elbtunnel | sediment analysis | monitoring

Die hydrographische Vermessung spielt eine entscheidende Rolle bei der Gewährleistung der Sicherheit und Navigation auf See, da sie wichtige Daten über die Unterwassertopografie und die Meeresbodengegebenheiten liefert. In dieser Studie werden die Kolkeffekte um den Alten und Neuen Elbtunnel in Hamburg mit Hilfe von hochauflösenden bathymetrischen Vermessungsdaten, Sedimentlotungen, Wassergeschwindigkeitsmessungen und Flusssedimentanalysen untersucht. Die Ergebnisse zeigen erhebliche Auskolkungen im Bereich des Alten Elbtunnels mit Erosionstiefen von bis zu 1,5 Metern. Im Gegensatz dazu wurden in der Nähe des Neuen Elbtunnels keine Hinweise auf Auskolkungen gefunden. Die Sedimentanalyse zeigte, dass Bereiche mit Sand und Schlick, insbesondere flussabwärts des Alten Elbtunnels, anfälliger für Erosion waren. Die Ergebnisse verdeutlichen den kombinierten Einfluss des Tunnelvorsprungs über dem Flussbett, des Sedimenttyps und der hydrodynamischen Bedingungen auf die Kolkentwicklung. Die Studie unterstreicht die Bedeutung einer langfristigen Überwachung, um die Auswirkungen für den Schiffsbetrieb zu bewerten und zu steuern.

Kolkeffekte | Auskolkung | Alter Elbtunnel | Neuer Elbtunnel | Sedimentanalyse | Überwachung

  • Ausgabe: HN 131, Seite 63–67
  • DOI: 10.23784/HN131-14
  • Autor/en: Eric Idun

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.